Carbohidratii ( glucidele )

CarbohidratiiCarbohidratii ( glucidele )

Definitie : Zaharidele cunoscute și sub denumirea de glucide sunt substanțe organice, cu funcțiune mixtă ce au în compoziția lor atât grupări carbonilice cât și grupări hidroxilice.

Glucidele constituie o clasă de substanțe foarte importantă atât pentru organismele animale cât și pentru cele vegetale. Sub aspect biochimic și fiziologic , glucidele constituie o materie primă pentru sinteza celorlalte substanțe: proteine, lipide, cetoacizi, acizi organici. De asemenea constituie substanțe de rezervă utilizate de către celule și țesuturi. Biosinteza lor se realizează prin fotosinteză.

Pe intelesul tuturor : Carbohidratii din alimente sunt substante ce se dizolva in zahar, pe care corpul tau il converteste in energie sau in dezpozite de grasime. Acestia sunt de doua feluri: simpli sau complecsi.

Clasificarea

Are la bază comportarea glucidelor la reacția de hidroliză:

Oze

Cunoscute și sub denumirea de monoglucide sunt glucidele care prin hidroliză nu pot fi descompuse în molecule mai simple care să posede proprietăți fizico – chimice caracteristice glucidelor;De asemenea constituie substanțe de rezervă utilizate de către celule și țesuturi. Biosinteza lor se realizează prin fotosinteză.

Ozide

substanțe formate prin unirea mai multor molecule de monoglucide:

  • Oligoglucide formate dintr-un număr mic de resturi de monoglucide
  • Poliglucide număr foarte mare de monoglucide.

Pe de o parte, este nevoie de carbohidraţi pentru a avea energie, pe de alta, unii dintre ei pot fi adevărate „bombe calorice“, de care ar fi bine să te fereşti.

Carbohidraţii sau glucidele sunt o clasă de substanţe nutritive despre care specialiştii susţin că fac parte din aşa-numitul „lanţ al vieţii”. Aceştia sunt o parte esenţială a unei diete echilibrate mai ales pentru că sunt o sursă importantă de energie. Nutriţioniştii au clasificat glucidele, în linii mari, în două categorii: cu asimilare rapidă, numite şi carbohidraţi simpli (glucoza, zaharoza) şi cu asimilare lentă, numite carbohidraţi complecşi (glucide cu molecule complexe).

Pe aceştia din urmă îi poţi găsi în pâine, în cereale, în legumele cu conţinut crescut de amidon, în orez şi în paste. Fructele, vegetalele, laptele şi produsele lactate conţin carbohidraţi simpli, fiind şi surse importante de vitamine şi de minerale. La fel, carbohidraţi simpli conţin şi zaharurile rafinate, cum ar fi cele din zahăr şi din „derivatele” sale, dar şi alimentele rafinate, precum făina albă sau orezul decorticat. Iar zaharurile simple favorizează creşterea în greutate şi apariţia altor probleme de sănătate.

Carbohidrati buni  ( complecsi ) :

  • Cerealele integrale
  • Taratele de porumb , grau , ovaz , secara , etc.
  • Painea integrala
  • Fructele
  • Legumele
  • Orezul brun sau salbatic
  • Turtele si biscuitii de ovaz  ( facute in casa )
  • Orzul
  • Fasolea , mazarea
  • Lintea
  • Cartofii

Carbohidrati rai pt sanatate ( simpli ) :

  • Cerealele rafinate
  • Painea alba
  • Gogosile
  • Biscuitii
  • Prajiturile
  • Bauturile acidulate
  • Crispurile
  • Chipsurile
  • Pastele fainoase
  • Siropurile din dulceata

Dupa cum se vede mai sus , carbohidratii « rai «  , se afla de obicei in produse foarte gustoase , care uneori creaza o dependenta alimentara  . De aceea este necesar sa stim ce mancam , ce bem si ce vrem sa devenim !

Pentru ca o persoana sa fie  sanatoasa , sportul , o dieta echilibrata si multa armonie in jur , sunt  elementele cheie !

Trebuie totusi sa ne dam seama ca Fructele si legumelme fac parte din categoria carbohidrati buni ! Corect ! Dar mare atentie !!!!

Acesti carbohidrati buni se gasesc doar in coaja si in pulpa !

Fructele , transformate in suc , se transforma intr-o bautura zaharoasa  , de fapt zaharul din fructe se numeste fructoza ( vom discuta separat si despre aceste zaharuri ) .

De exemplu un pahar de suc de fructe ( facut in casa  ) il bei in 5-10 secunde si asa consumi 150-250 de calorii / 200 ml de lichid !

De multe ori nu ne dam seama de pericolele care se afla in alimentele procesate , ambalate sau semipreparate ! Patiseriile ofera de asemenea bombe calorice  . Majoritatea acestor produse contin uleiuri hidrogenate , faina alba de grau , mult gluten , amelioratori si emulgatori , coloranti , conservanti si multe alte E-uri ! Toate fiind foarte daunatoare sanatatii !

Aveti foarte mare grija la ce consumati !

Un om sanatos , fara probleme medicale , ar trebui sa consume in medie pe zi pentru o buna functionare a organismului in jur de 50-60 % carbohidrati  , deoarece o mare parte din energia necesara functionarii organismului in paramentrii normali ne este oferita de acesti carbohidrati !

Incearca sa inlocuiesti carbohidratii simpli cu cei complecsi si vei simti imediat diferenta la nivelul energiei. Daca te simti molesit , redu zaharul rafinat si carbohidratii simpli din dieta si incearca sa mananci o masa bogata in carbohidrati complecsi. Te vei simti energizata imediat! Din moment ce carbohidratii complecsi sunt prelucrati incet, energia pe care o ofera este eliberata constant, permitandu-ti sa-ti mentii ritmul pe tot parcursul zilei.

Sursa : Wikipedia  ;  Studii medicale realizate de catre Universitatea Harvard .

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s